ŻYWIENIE MALUCHÓW (Co powinny jeœść przedszkolaki)

Żywienie dzieci 2-3 letnich
matka_Wariatka - Fotolia.com

Właściwe żywienie dziecka w wieku 2-3 lat a także odpowiednia aktywność fizyczna, to gwarancja zdrowia oraz zmniejszenie ryzyka chorób takich jak:

  • otyłość
  • cukrzyca typu 2
  • choroby o podłożu miażdżycowym
  • obciążenie stawów

Należy pamiętać o kilku istotnych sprawach:

  • jadłospis powinien być urozmaicony
  • uczymy dziecka nowych smaków
  • kształtujemy prawidłowe nawyki żywieniowe malca, które będą miały wpływ na jego późniejsze odżywianie.

W ciągu dnia dziecko powinno spożywać 4-5 posiłków.

Unikamy:

  • Cukru i węglowodanów( słodycze, ciasta, ciasteczka, chipsy, napoje słodzone, desery z dużą ilością cukru, batonik, rogaliki słodkie, paczki)
  • Unikamy podjadania pomiędzy posiłkami
  • Nie pozwalamy na oglądanie telewizji podczas jedzenia oraz nie pozwalamy na zabawę podczas jedzenia
  • Unikamy posiłków typu Fast food

Dieta dziecka powinna być bardzo różnorodna. Powinna dostarczyć odpowiedniej ilości energii oraz niezbędnych składników odżywczych warunkujących prawidłowy rozwój dziecka.

Produkty zbożowe

Najlepiej chleb z pełnego ziarna, kasze, makarony, płatki śniadaniowe( unikamy słodzonych i kukurydzianych ze względu na wysoki Indeks Glikemiczny). Najlepiej zachęcać dziecko do jedzenia ciemnego pieczywa.

Warzywa i owoce

Pokarmy te są bogate w witaminy, sole mineralne, błonnik.

Mięso

Niezbędne źródło dobrze przyswajalnego(hemowego) żelaza, białka a także cynku. Mięso powinno być chude oraz dobrej jakości. Najlepsze są potrawy mięsne duszone, gotowane lub ewentualnie grillowane . Mięso powinno być spożywane 4 razy w tygodniu.

Mleko i przetwory

Bardzo dobre źródło wapnia, białka, witaminy D oraz B. Kefiry i jogurty to doskonałe produkty w przypadku nietolerancji mleka. Są także źródłem korzystnych bakterii, wspomagających prace jelit oraz podnoszącymi odporność.

Tłuszcze

Dobre źródło witaminy E, masło zawiera witaminę A i D. Do 3 roku życia nie ograniczamy spożycia masła u dziecka.

Nadmierne spożycie tłuszczy oraz pokarmów wysoko glikemicznych sprzyja hiperinsulinomii oraz otyłości.
Zalecenia:

  • Energia: do 3 lat 85 kcal u chłopców

80 kcal u dziewczynek na kilogram masy ciała.

Do 65% węglowodanów (niski IG)
40% tłuszczy

  • Białko: 1 g na kilogram masy ciała. Istotne jest to aby białko było dostarczane z różnych produktów (mięso, ryby, nabiał, rośliny strączkowe)

Dobre źródła białka:

  • mleko
  • jogurty
  • sery żółte
  • mięso
  • ryby
  • jaja
  • niektóre mleka modyfikowane
  • Błonnik w diecie

Nasz maluch potrzebuje nawet do 15 gramów błonnika dziennie.

Źródła błonnika:

  • Płatki owsiane
  • ciemne pieczywo
  • jabłka
  • rośliny strączkowe
  • warzywa
  • Wapń

Dzienne normy dla dziecka do lat 3 to 1000mg wapnia.

Produkty zalecane:

  • mleko
  • sery żółte
  • jogurty naturalne
  • jaja
  • sardynki w oleju
  • orzechy włoskie
  • ryby
  • naturalny sok pomarańczowy

Taka norma może zostać pokryta kiedy dziecko zje w ciągu dnia np.: 200 ml jogurtu lub 30 g ser żółtego.

  • Witamina D3

Dzienne zapotrzebowanie to 400j.m/dzień( 1 mikrogram Wit D3-40 jednostek międzynarodowych)

Źródła:

  • ryby tłuste (makrela, halibut)
  • masło
  • trany
  • wątroba
  • Żelazo

Żelazo jest bardzo istotnym składnikiem odpowiedzialnym za syntezę hemoglobiny i mioglobiny.

Bogate w żelazo są produkty

  • mięso
  • drób
  • ryby
  • pumpernikiel
  • figi suszone
  • żółtka jaj
  • czekolada
  • rodzynki
  • Do picia

Woda

Naturalne soki owocowe

Kompoty domowe niskosłodzone