Jedz na zdrowie

Organizm ludzki dla prawidłowego funkcjonowania potrzebuje odpowiedniej ilości tłuszczów, węglowodanów, białka, witamin, składników mineralnych i błonnika. Odpowiednio skomponowana dieta zawiera wszystkie te składniki we właściwych proporcjach.

Aby się zdrowo odżywiać, należy pamiętać by:

  1. Jeść wiele zróżnicowanych produktów z każdej z grup żywieniowych, włącznie z co najmniej pięcioma porcjami owoców i warzyw na dzień.
  2. Przyrządzać posiłki z produktów skrobiowych, takich jak chleb, makaron, ryż czy ziemniaki. Wybieraj odmiany pełnoziarniste, kiedy tylko jest to możliwe.
  3. Jeść tłuste i słodkie jedzenie w małych ilościach. Ograniczać "złe" nasycone tłuszcze i zamienić je na "dobre" jednonienasycone i wielonienasycone.
  4. Jeść dwie porcje ryb na tydzień, z których jedna powinna być oleista.
  5. Zamieniać pełnotłuste produkty mleczne, takie jak mleko i ser, na ich chude odmiany.
  6. Przyjmować dużą ilość płynów, w tym 1,5 litra wody mineralnej na dzień.
  7. Jeść mniej soli.
  8. Pić alkohol w umiarkowanych ilościach.

Sałatka śródziemnomorska

Sałatka makaroniowa po śródziemnomorsku

Doskonała sałatka dla osób aktywnych: makaronowa po śródziemnomorsku. Nabierz siły na kolejne godziny: makaron, fasolka, zielone oliwki…

Poznaj przepis   Sałatka makaronowa…
 

Sałatka z tuńczykiem i rukolą

Sałatka z tuńczykiem i rukolą

Sałatka z tuńczykiem i rukolą. Sałatka stanowi doskonały posiłek dla osób z cukrzycą, ale stanowi też ucztę dla podniebienia. Spróbuj tego przepisu.

Poznaj przepis  Sałatka z tuńczykiem…
 
 
   

Sałatka z mozarellą…

Sałatka z mozarellą

Pyszna sałatka do szybkiego przygotowania - sałatka z mozarellą i pomidorami. Doskonale smakuje z lekkim pieczywem, idealna na kolację przy świecach.

Poznaj przepis   Sałatka z mozarellą…

Gulasz z warzywami

Gulasz z warzywami

katarzynakachel - Fotolia.com

Zdrowy i sycący gulasz z witaminową wkładką. Najlepszy świeży i na ciepło, wtedy zadowoli największego smakosza!

Poznaj przepis  Gulasz z warzywami…
 

Spaghetti z pesto…

Spaghetti z pesto

Marzia Giacobbe - Fotolia.com

Wyśmienite spaghetti dla zabieganych.

Poznaj przepis   Spaghetti z pesto…

Sałatka gyros

Sałatka gyros

Jacek Chabraszewski - Fotolia.com

Smaczne i pożywne danie dla aktywnych.

Poznaj przepis  Sałatka gyros…
 

Spaghetti po kalabryjsku…

Spaghetti po kalabryjsku

Liv Friis-larsen - Fotolia.com

Wyśmienite spaghetti.

Poznaj przepis  Spaghetti po kalabryjsku…

Makaron ze smażonym…

Makaron ze smażonym bakłażanem

Comugnero Silvana - Fotolia.com

Polecamy ten śródziemnomorski przysmak

Poznaj przepis  Makaron ze smażonym…
 

Pizza z kozim serem…

Pizza z kozim serem i pesto

alubalish - Fotolia.com

Danie dla wymagających...

Poznaj przepis  Pizza z kozim serem…

Paella…

Paella

TheGame - Fotolia.com

Coś dla prawdziwych fanów wykwintnej kuchni!

Poznaj przepis  Paella…
 

Dieta śródziemnomorska…

Dieta śródziemnomorska

Rogatnev - Fotolia.com

Dieta ta chroni przed zawałem serca, oraz innymi chorobami cywilizacyjnymi to znaczy, że jest modelowym żywieniem profilaktycznym.

Poznaj przepis  Dieta śródziemnomorska…

Czakczuka…

Czakczuka

Thomas Perkins - Fotolia.com

Egzotyczna potrawa dla smakoszy żądnych nowości!

Poznaj przepis  Czakczuka…
 

Spaghetti z suszonymi…

Spaghetti z suszonymi pomidorami

lily - Fotolia.com

Oryginalny przepis na nietuzinkową potrawę. Pomidory są bardzo zdrowe!

 

Zdrowie

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) określiła zdrowie jako stan pełnego, dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego, a nie tylko jako brak choroby lub zniedołężnienia. W ostatnich latach definicja ta została uzupełniona o sprawność do prowadzenia produktywnego życia społecznego i ekonomicznego.

W medycynie zamiast słowa zdrowie używa się terminu homeostaza. Jest to zdolność organizmu do efektywnej obrony przed stresorami w celu przywrócenia i utrzymania wewnętrznej równowagi. W medycynie niekonwencjonalnej zdrowie określa się jako ogólny stan dobrego samopoczucia. (źródło: Wikipedia - zdrowie)